Utolsó kommentek

Címkék

Hogyan válasszunk webszervert?

2012.01.07. 17:28 | Kapitány2 | 3 komment

Címkék: web warlords

Bevezető

Ha valaki egy tetszőleges weboldalt készít, akkor előbb-utóbb felvetődik annak a kérdése, hogy hogyan teheti azt közzé. Vannak bizonyos kérdések, amelyek általában, bármilyen weboldal esetén előkerülnek. Ha viszont ez a weboldal egy böngészős játékot jelent, akkor további problémák is felmerülhetnek. Ezeket a kérdéseket szeretném körbejárni ebben az írásban az amatőr játékfejlesztő szemével nézve.

Az amatőr fontos kitétel, ugyanis ha valaki szórakozásból fejleszt MMO játékokat, akkor valószínű, hogy egészen más anyagi lehetőségei vannak, mint egy erre szakosodott, a játékok üzemeltetéséből megélő vagy legalábbis megélni szándékozó cégnek. A játékosok várható száma is jóval kisebb lehet, mint egy széles körben ismert és elterjedt MMOG (massively multiplayer online game) esetén.

Ha egy egy játékos által játszható, single player böngészős játékról van szó, például egy Flash- vagy egy Silverlight-programról, akkor célszerű azt egy erre szakosodott, sok érdeklődőt vonzó játékoldalon közzétenni.

Ha viszont egy többjátékos, multiplayer játékot készítünk, akkor további problémákkal kerülhetünk szembe. Milyen szempontokat kell figyelembe venni?

  1. Olyan szerverre van szükségünk, amely a nap 24 órájában megbízhatóan elérhető, hogy a játékosok bármikor beléphessenek a játékba.
  2. Az adatok tárolása céljából általában szükség van valamilyen adatbázis-kezelő programra is, amely lehet pl. MySQL, PostgreSQL, MSSQL, Oracle stb.
  3. A fejlesztéshez kiválasztott technológiát is figyelembe kell venni. Ha pl. PHP-vel készítettük az oldalt, akkor a szervernek biztosítania kell a – megfelelő verziójú – PHP scriptek futtatási lehetőségét, ha viszont ASP.NET-et használtunk, akkor ennek megfelelő webszerver szoftverre van szükség.


Milyen választási lehetőségeink vannak?

1. Ingyenes szerver igénybevétele

Az Interneten számos helyen találhatunk ingyenes tárhelyhasználati lehetőséget, ahová – persze korlátok között – feltehetjük az általunk készített weboldalakat. Ingyenes szolgáltatókat pl. a http://ingyenweb.lap.hu/ oldalon találhatunk.

Az ingyenes szolgáltatások előnye, hogy nem kerülnek pénzbe, így kisebb oldalak elhelyezésénél vagy pl. kísérletezésnél jól használhatók lehetnek. A másik előny, hogy a szerver adminisztrációjával nem nekünk kell foglalkozni.

Cserébe viszont számos korlátot állítanak a felhasználó elé. Ilyenek lehetnek például:

  • a webtárhely mérete
  • a felhasználható adatbázis-terület mérete
  • a PHP-ben használható függvények köre
  • levélküldési lehetőség korlátozása; a korlátozás érthető a szolgáltató szemszögéből nézve, ám pl. regisztrációs levelek kiküldésénél problémát okozhat
  • reklámcsíkok megjelentetése az oldalon
  • a rendelkezésre álló szoftverek köre; pl, csak MySQL-t használhatunk, PostgreSQL-t nem
  • a rendelkezésre álló szoftverek verziószáma; pl. létezik olyan magyar ingyenes szolgáltató, ahol még PHP 4-es van feltelepítve a szerverre, ami jelentősen korlátozza a felhasználható nyelvi lehetőségek körét


Találkoztam olyan ingyenes tárhelyszolgáltatóval is, amely egy ideig – egész elfogadható módon – üzemeltette a szolgáltatást, majd egyszer csak megszüntették az oldalt. Ha egy itt tárolt weboldal tulajdonosa továbbra is szerette volna használni az oldalát, akkor muszáj volt áttérnie a fizetős megoldásra.

2. Saját szerver építése és üzemeltetése

A saját szerver építéséhez, hasonlóan, mint a háborúhoz, három dolog kell: pénz, pénz és pénz. Pénzünkért cserébe viszont rugalmasságot kaphatunk.

A saját szerver fő előnye az, hogy olyan szoftverkörnyezetet építhetünk fel a gépen, amilyenre ténylegesen szükségünk van. A telepített operációs rendszert mi választhatjuk ki, lehet az a Linux tetszőleges disztribúciója, vagy akár Windows Server is (ez utóbbi persze pénzbe kerül). Az adatbázis-kezelő kiválasztása terén is van mozgásterünk. Ha pl. Oracle-t szeretnénk használni, akkor nyugodtan feltelepíthetjük annak ingyenes verzióját a gépre, és így nem leszünk rászorítva az általában elérhető MySQL használatára.

Az ingyenes szervernél leírt hátrányok ebben az esetben nem – vagy legalábbis kevésbé élesen – jelennek meg. Nincs pl. reklámcsík és a felhasználható tárterületet is a winchesterek mérete korlátozza, ami egy amatőr fejlesztésnél általában nem jelent valódi korlátot.

A saját szerver hátránya az, hogy sok pénzbe kerül mind a kiépítése, mind az üzemeltetése. Egy olyan szerver ára, amely megbízható és megfelelő teljesítményű, a több százezer forinttól a több millió forintig terjedhet. Ez az összeg egy amatőr fejlesztő által többnyire nem előteremthető. A feltelepített szoftver ára is növelheti a költségeket.

A folyamatos elérhetőséghez állandó internetkapcsolatra van szükség, amit egy otthoni kapcsolattal nem feltétlenül lehet megoldani. Én lakossági ADSL-lel kísérleteztem, és tapasztalataim szerint az nem alkalmas szerverüzemeltetésre. Vannak szolgáltatók, amelyek biztosítanak szerverhosting lehetőséget, ez a szolgáltatás viszont havi szinten több ezer forintba kerül.

A másik hátrány az, hogy a rendszerüzemeltetéssel is nekünk kell foglalkozni. Az operációs rendszer és a feltelepített egyéb szoftverek frissítését nekünk kell végezni. Ha valamilyen hardveres meghibásodás történik, akkor a javítással vagy alkatrészcserével kapcsolatos gondok is a mi vállunkra nehezednek.

3. Egy ismerős biztosít tárhelyet a saját szerverén

Ha az embernek van olyan ismerőse, aki tud tárhelyet biztosítani a saját szerverén, akkor ez is egy lehetséges megoldás. Persze ehhez szükség van egy megfelelő ismerősre...

Ennek a módszernek – egy lehetséges – előnye az, hogy a tárhely ingyen van. Nem nekünk kell foglalkozni a szerver adminisztrációjával, bár ha szükséges, akár SSH-n keresztüli elérést is le lehet kérni. Egyébként a többi paraméter – szerver felépítése, milyen mértékben terhelhetjük a gépet, stb. – minden ilyen esetben egyedi. Persze azért nem illendő telepakolni a haver gépét mindenféle nagy méretű fájllal :-)

4. Tárhelyszolgáltatás igénybevétele

Az interneten könnyen találhatunk olyan szolgáltatókat, akik pénzért biztosítanak tárhelyszolgáltatást. Egy éves szinten nem túl nagy összegért cserébe kaphatunk egy elfogadható méretű webes tárterületet, adatbázis-elérést és e-mail létrehozási lehetőséget.

A szolgáltatás előnye, hogy az ingyenes szolgáltatókhoz képest viszonylag nagy területtel gazdálkodhatunk, mind a tárterület, mind az adatbázis mérete szempontjából. A szerver adminisztrációjával sem kell törődnünk, azt elvégzi helyettünk a szolgáltató.

A tárhelyszolgáltatás hátránya, hogy pénzbe kerül, bár véleményem szerint ez egy éves szinten nézve elfogadható összeg. Cserébe az ingyenes esetben megjelenő korlátok jelentős részével nem kerülünk szembe, és ha szerencsénk van, akkor egy profi szolgáltatást vehetünk igénybe. Érdemes az ismerősök körében vagy internetes fórumokon körbekérdezni, hogy egy adott szolgáltatóval kapcsolatban milyen tapasztalataik vannak.

A szolgáltató korlátokat is állíthat a felhasználó elé, például:

  • a webtárhely mérete
  • a felhasználható adatbázis-terület mérete
  • a rendelkezésre álló szoftverek köre; pl. csak MySQL-t használhatunk, PostgreSQL-t vagy Oracle-t nem
  • a rendelkezésre álló szoftverek verziószáma


Ezek a korlátok hasonlóak, mint az ingyenes tárhelyek esetén, viszont sokkal kevésbé jelentenek valós problémát. Pl. egy 5 GB-os webtárhely és egy 500 MB-os MySQL adatbázis valószínűleg nem állít akadályokat egy amatőr MMOBG elé.

Összegzés

Eddigi webes fejlesztéseim során a cikkben leírt mind a négy lehetőséget kipróbáltam, és számomra – az anyagi lehetőségeket is figyelembe véve – legjobban a fizetős tárhelyszolgáltatás igénybevétele vált be. Több saját weboldalt is elhelyeztem egy ilyen szolgáltatónál, és azt lehet mondani, hogy minden különösebb probléma nélkül üzemelnek ezek az oldalak.

Zárógondolatként pedig arra kérem az Olvasókat, hogy osszák meg saját véleményüket, tapasztalataikat a témával kapcsolatban.

A bejegyzés trackback címe:

https://gdev.blog.hu/api/trackback/id/tr443526801

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gerilgfx 2012.01.08. 14:46:00

hát azért...

1: game servert ingyenes tárhelyszolgáltatóra NEM rakunk

2: nyilván, ha egy böngészős gameről van szó, akkor php+sql kombó kell, ez esetben el lehet felejteni a windowst, és kell legalább egy olyan szervergép, ami 1 ghz-n ketyeg, és legalább 512 mega ram van benne (kuka mélyéről kitúrkált pentium3 megteszi)

3: ha nem böngészős gameről van szó, hanem valami mmorpg.exe-ről, akkor el is lehet felejteni a phpt és az sqlt, ha több mint 5 játékos kiszolgálását tervezzük.

Kapitány2 · http://gdev.blog.hu/ 2012.01.09. 07:30:06

1. Ha valaki tanulóprojektként készít egy oldalt, néhány regisztrált játékossal, és nincs sok pénze, akkor nem nagyon van más választása, mint az ingyenes szolgáltató.

2. Én készítettem olyan oldalt, ami mögött Windows Server 2008 van, IIS, PHP és Oracle háttérrel, és jól működik. Persze ez pénzbe került (amit nem nekem kellett fizetni), de ez is mutatja, hogy a Windows nem feltétlenül felejtős.

Gerilgfx 2012.01.09. 16:51:52

1. még akkor is sokkal jobban jársz, ha valami risszrossz 16 megabites otthoni kábelnetről hostolsz

2. nálam a gyönyörűséges windows szerver napi 1200 látogató fölött egyszerűen pár óránként összeomlik úgy, hogy először csak a requestek egy bizonyos típusát nem szolgálja ki, aztán már más típusokat se, végül elhasal az egész kernel.. hát igen, a windows nem egy ultimate szerver platform :D