Utolsó kommentek

Címkék

Generáljunk történetet!

2010.09.01. 19:33 | Kapitány2 | 1 komment

Címkék: generálás

A minap olvasgattam a Game Development Essentials, An introduction című, játékfejlesztésről szóló könyvet. A negyedik fejezet arról szól alapszinten, hogy hogyan lehet összehozni valamilyen kiinduló ötlet alapján egy épkézláb történetet. Ebben a fejezetben az író Joseph Campbell: The Hero with a thousand faces, avagy az Ezerarcú hős című, remélhetőleg hamarosan magyarul is megjelenő művére hivatkozik, melynek alapján összeállítottak egy, a történetírást lépésekre bontó folyamatot.

Hogyan írhatunk sikeres történetet? Nézzük meg a hős útját (hero's journey):

  1. Adott egy hős és az ő viszonylag nyugis világa.
  2. Valami esemény történik, ami miatt a hősnek ki kellene mozdulnia otthonról.
  3. Ő ennek nem igazán örül, és visszautasítja a kihívást.
  4. Találkozik egy tanítómesterrel (mentor), aki további infókkal látja el a hőst, esetleg valami kellemetlen dolog történik.
  5. A hős mégiscsak nekivág az útnak, ahol szembesül az első akadályokkal.
  6. Néhány összecsapásnak lehetünk tanúi a hős és a főellenség sublencei között.
  7. A hős közeledik a főgonosz tanyájához.
  8. A hős legyőzi a bosst, aki eddig árnyként irányította a háttérből az eseményeket.
  9. A hős elnyeri méltó jutalmát.
  10. A hős elindul hazafelé.
  11. Néha megesik, hogy boss túlélte a történteket, így előfordulhat még egy kis csetepaté.
  12. A hős csak hazaér végül, és tanúi lehetünk az ő személyiségfejlődésének.


Ismerős a sablon? Honnan is?

Lehet, hogy a Csillagok háborújából? Ebben a történetben Luke Skywalker, a későbbi hős békésen művelgeti a sivatagot, amikor váratlanul megjelenik két robot, akik felforgatják az életét. Az egyik megszökött robotot hajkurászva találkozik mentorával, Obi-wan Kenobival, aki rá akarja beszélni, hogy hagyja itt a Tatuint, de Lukenak nem akaródzik otthagyni a kényelmes tanyasi életet. Ekkor megérkeznek a birodalmi rohamosztagosok, akik megölik Luke rokonait, és így végül mégis muszáj elhagynia a bolygót. Ezután elmegy a Halálcsillagra, itt lezajlik egy kis lövöldözés, kiszabadítja a hercegnőt, majd elmenekül. Csatlakozik a lázadókhoz, majd visszamegy a Halálcsillagra, felrobbantja azt, és Han Solo segítségével győzedelmeskedik a gonosz Vader felett. A végén pedig megkapja a Vaskereszt Lovagkeresztjét a tölgyfalombokkal (vagy lehet, hogy annak lázadó megfelelőjét). Sikeres történet, nekem is az egyik kedvencem már gyerekkorom óta, de ettől függetlenül jól végigkövethető benne a fentebb leírt sablon.

Vagy esetleg a Hegylakóból? A fiatal Connor MacLeod békésen éldegél kis skót falujában, ahol egész jól érzi magát. Egy szép napon, egy hétköznapi csatában megjelenik Kurgan, a főellenfél, aki súlyosan megsebzi Connort, de nincs ideje befejezni a megkezdett műveletet. Connor túléli a halálosnak tűnő sebet, és ezért a falubeliek gyanúsnak találják, majd elkergetik, így akarata ellenére muszáj elmennie. Ezután jelenik meg a tanítómester karakter, Ramirez, aki elmondja Connornak, hogy halhatatlan. Ramirez ezután alapos kiképzésben részesíti tanítványát, majd Kurgannek köszönhetően egy időre lezárja evilági pályafutását. Ezután Connor évszázadokon keresztül harcol itt-ott a világban, mígnem a huszadik században megvívja a végső összecsapást Kurgannal, és legyőzi ellenfelét. A történet vége: MacLeod elnyeri a Jutalmat, halandó lesz – amit a következő részekben majd jól megváltoztatnak, de ettől függetlenül ismét egy kerek, egész történetet olvashatunk, amely szintén megfelel a leírt sablonunknak.

Attól függetlenül, hogy a Csillagok háborúja és a Hegylakó sablonra illeszthető történetek, mégis nagyon sikeresek lettek, elsősorban persze – az évtizedek múltán is élvezhető – filmeknek köszönhetően.

Hogy jön ez az egész a történetgeneráláshoz? Hát úgy, hogy szerintem lehetne egy olyan programot fejleszteni, amely a fenti sablon alapján készít egy történetvázlatot némi véletlenszerűséggel megfűszerezve. Hogy endike szavaival éljek, lehetne írni egy bizonyos mértékig random vázlatot például a „Nyálkás biciklipumpák az Androméda köd múltjából” címmel, amelyet egy írói vénával megáldott alkotó kiegészíthetne egy teljes művé, forgatókönyvvé vagy ami tetszik. Íme az út a világhír felé :-) A viccet félretéve, úgy gondolom, hogy érdemes megpróbálkozni egy ilyen program fejlesztésével. Ha lesz időm, én meg is fogom próbálni, ha lesz valamilyen kézzelfogható eredmény, arról értesítem a tisztelt olvasóközönséget.

A bejegyzés trackback címe:

https://gdev.blog.hu/api/trackback/id/tr412265170

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KRONAUTA (törölt) · http://mezsgye.blog.hu/ 2010.11.24. 11:01:38

Hát, az írás ennél talán kicsit összetettebb meló, főleg az "eredeti" történetek indulnak ki máshonann, de tény, hogy egy hasonló módszer nekem is működött. Mikor asztali rpg-t meséltem és nem volt éppen semmi előre kidolgozott ötletem, magic the gathering lapokat húztam ki a gyűjteményemből, szám szerint ötöt. Ezeket leraktam egymás mellé, és kb 3 perc agyalás után jött valami ötlet, amiben ezeket a lényeket/eseményket használtam fel. Nem voltak a legjobb kalandok, de sokkal jobb volt, mintha a levegőből improvizáltam volna.