Utolsó kommentek

Címkék

PC vs XBOX meg a hitviták I.

2010.08.17. 23:31 | Kapitány2 | 6 komment

Címkék: konzol pc xbox hitvita

Az utóbbi időben jó néhány olyan fórummal találkoztam, melyeken komoly hitvitákat folytattak arról, hogy melyik a jobb játékcélra, a PC vagy a konzol. Én az utóbbi 25 évben, amióta számítástechnikával foglalkozom, jó pár, sehová sem vezető hitvitát kísértem figyelemmel különböző újságok (pl. BIT-LET, Commodore Világ) hasábjain, a lemezújságok és a fórumok világában meg persze a valódi életben is. Ezek a viták általában arról folytak, hogy két, széles körben használt technológia közül melyik a jobb, szakmai érvekkel és persze vidám anyázással tarkítva.

Csak ízelítőül néhány példa, hogy vajon melyik a jobb. Gondolom, ti is tudnátok folytatni a sort :-)

  • a 6502-es processzor vagy a Z80
  • a C64 vagy a fellegekben szárnyaló flamingó, a Plus4
  • a PC vagy az Amiga
  • a C vagy a Pascal
  • a SoundBlaster hangkártya vagy a Gravis Ultrasound
  • az ATI vagy az NVIDIA
  • a Windows vagy a Linux

Ezen épületes csaták nagy családjának lett része a PC- és a konzoltulajdonosok közötti vita. Gyakran azért érdemes végigolvasni a pro és kontra felsorakoztatott érveket, mert sokszor érdekes dolgokat tudhat meg az ember, de mivel az ízlések különböznek, ezért a vita végére többnyire nem jutunk el sehová. Véleményem szerint az egyetlen dolog, ami közép- és hosszútávon dönthet két technológia között, az a piac. Nem az a fontos, hogy mennyire jó egy gép vagy operációs rendszer, hanem az, hogy mit vesznek meg a vásárlók. A 80-as években sokunk számára a Commodore 64 jelentette a Számítógépet, nem gondoltuk volna, hogy néhány év múlva az akkor még sikeres gyártó cég csődbe megy. Hiába volt nagyon jó gép az Amiga, ha az emberek egy idő után inkább PC-t vettek, a fejlesztők is inkább átnyergeltek a PC-re. Ma már néhány lelkes embertől eltekintve senki nem használja a Commodore vagy a Sinclair gépeit, pedig egy időben nagyon népszerűek voltak.

A PC-k és konzolok csatájában is az idő fog dönteni, és az interneten olvasható adatok alapján a játékok területén most inkább a konzolok állnak nyerésre. Állítólag sokkal többen vesznek konzolos játékokat, mint PC-seket, így a fejlesztők is inkább konzolra fejlesztenek. Azt nem hiszem, hogy a PC, mint platform el fog tűnni, ui. a cégeknél a vállalatirányítási rendszert biztosan nem XBOX-on fogják futtatni, de játékfronton elképzelhető, hogy a PC elveszti a háborút. Vagy nem – ezt majd meglátjuk.

A jövőbe tekintve és persze a kíváncsiságtól vezérelve tavaly a meglévő PC-m mellé vettem egy akciós XBOX 360 Arcade gépet. Ezt azóta sem bántam meg! A legközelebbi (remélhetőleg a holnapi) bejegyzésben majd leírom, hogy miért szeretem az XBOX-ot, de már nagyon késő van, nekem pedig holnap korán kell kelnem, így egyelőre lezárom a bejegyzést :-)

A bejegyzés trackback címe:

https://gdev.blog.hu/api/trackback/id/tr702229327

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Geri_lgfx 2010.08.18. 12:09:29

Olyan platform, hogy konzol, nincs, szerintem így vizsgálni a dolgokat értelmetlen. Sokféle fix arhitektúrájú puceráj van, amik teljesen inkompatibilisek egymással. pécére van kb 2 millió játék, az ultimategamerplatform xboxr360-a mennyi is van? 300? Oké. Ráadásul 6 év múlva már rég a feledés homályába fog merülni, mert újabb konzolok lesznek. Szerintem ha valaki hosszú távon gondolkodik a fejlesztésen, nem szabad nagyon platformspecifikus szarokat használnia (pláne nem ilyen kérész életű zárt platformokat), hanem azokat egy külön layerként kellene elhelyezni a programkódban, hogy kis átalakítást követően mindenen leforduljon amire az ember ráereszti.

Kapitány2 · http://gdev.blog.hu/ 2010.08.18. 18:00:06

1. Lehet, hogy platformként nem létezik olyan, hogy konzol, de úgy, mint gyűjtőfogalom, amely olyan gépeket jelöl, amelyeket elsősorban játékra lehet használni, és jól elkülöníthetőek a személyi számítógépektől, igenis létezik. Az, hogy most a konzol az XBOX 360-at, a Playstation 3-at (esetleg a 2-t), meg a Nintendo Wii-t jelöli, az természetesen változhat a jövőben, de a konzolok már 1972 óta léteznek, és nem úgy tűnik, hogy eltűnőben lennének, azaz messze nem kérészéletű dologról van szó.

2. A PC-re történő fejlesztés (nem csak a játék) is igencsak megváltozott az idők során. A ma használt PC-imet nem lehet összehasonlítani a gimnáziumi XT-vel, vagy az első 286-osommal, amihez Hercules monitort adtak, az oprendszer pedig DOS 5.0 volt. A fejlesztés csúcsát a Turbo Pascal és a Clipper jelentette. Az akkori gépek szerintem sem hardver, sem oprendszer, sem fejlesztőeszközök szempontjából nem egyenrangúak a mai pécékkel.

3. A PC-re is csak addig fognak játékot fejleszteni, amíg az anyagilag megéri. Ha a konzolgépeken többet lehet nyerni, akkor a cégek arra fognak átállni, bármennyire is kellemetlen ez sokak számára. A kilencvenes évek elején PC-re még alig volt játék, inkább Amigára jelentek meg programok, aztán egyszer csak csődbe ment a Commodore, és hamar vége lett az amigások szép világának.

(Ld.még: en.wikipedia.org/wiki/Video_game_console)

Geri_lgfx 2010.08.19. 13:13:34

A pc-t már 20 éve temetik aztán mégsincs semmi baja, és nem, a távoli jövőben sem lesz. Az Amiga meg sosem volt sztárgép. A Commodore64 az volt, de mivel a Commodore és az Amiga is egy zárt platform volt (nem úgy volt az hogy kimentél a piacra aztán vettél vele egy új hangkártyát) érthető hogy kihalt. A PC persze nem csak ezért fog még nagyon nagyon sokáig élni, hanem azért, mert a programok 99,9%-a x86 alapú. Ezért nyírta ki az x86 az amigát, az itaniumot, meg az összes konkurensét ami csak létezett. Ezért lett a következő generáció az AMD64, mert visszafelé kompatibilis volt. Windózra pedig addig fognak játékot fejleszteni, amíg vannak felhasználók. És úgy tűnik, hogy van pár milliárd, és lesz is, az x86 csapdája miatt. Ha csak egyre lenne anyagi lehetőséget melyiket vennéd, a pc-t vagy az xboxot? Na látod. A PC-t temetni baromság. Szerintem ezt gondold át mégegyszer.

HomeGnome 2010.08.20. 09:30:02

'91-ben mikor eladtuk a C64-et bizony nem volt könnyű a választás az Amiga és a PC között, játékkínálat tekintetében legalábbis akkor még a Commodore gép egyértelműen kenterbe verte a PC-t, de ez persze hamarosan megváltozott: '93 végén amikor berobbant a Doom, már egyértelmű volt (legalábbis számomra), hogy melyik gép fog győztesen kikerülni a csatából. Egyébként nem tudom Geri melyik évre gondolt, miszerint az Amiga nem volt sztárgép, de bizonyára a cég megszűnése utáni időkre, és nem pedig a '80-as évek végére, '90-es évek legelejére... ;)
A PC vs konzol összehasonlításnál tisztázni kell, hogy a konzol csak játékra való, míg a PC minden másra is, ergo a "temeti a PC-t" kifejezés értelmetlen... De nyilvánvalóan itt csak a játékokról van szó.
Sokan sokszor temették már PC-t, mint játékplatformot, és érdekes módon ez a vita mindig egy új generációs konzol megjelenésekor lángol fel... És lehet, hogy egy frissen megjelenő, legújabb generációs konzol teljesítménye az adott pillanatban az átlag PC-k teljesítménye fölött van, de mivel a konzoloknál a generációváltás 5-6 év is lehet, és eközben a PC-k meg folyamatosan fejlődnek, ezért előbb-utóbb mindig vissza fog billenni a mérleg a PC-k javára.
Másrészt a 2 platformon kissé eltérnek a játékkategóriák is, pl. elképzelni nem tudom hogyan lehetne normálisan irányítani egy RTS-t gamepaddal.. :?
Igaz, hogy PC-n több a warez, de viszont annyival több PC van a világon, mint konzol, hogy összességében mégsem elhanyagolható tényező a PC-s játékpiac, csak a kiadóknak meg kellene találni a megfelelő terjesztési csatornákat. PC-n például egyre erősebb a casual játékos réteg, akik nem az AAA játékokat igénylik, hanem az egyszerű kikapcsolódást, és ezeket a casual játékokat nem dobozos változatban veszik meg a boltban, hanem kis összegért online töltik le. Sok kicsi sokra megy. ;)
Még akartam írni valamit, de elfelejtettem.. Szóval a véleményen rövid annyi, hogy jöhet bármilyen konzol, de amíg a PC létezni fog, addig mindig lesznek majd játékok is rá. :)

u.i.: még egy hitvita a listára: Ati vs. Nvidia... :D

Kapitány2 · http://gdev.blog.hu/ 2010.08.20. 11:18:18

1. Lehet, hogy félreérthető volt, amit írtam, vagy nem fogalmaztam pontosan, de én a PC-t, mint AAA szintű játékplatformot temettem. A rengeteg PC-felhasználó nagy része pl. üzleti területen található, és ott nem nézik jó szemmel, ha valaki játszik, persze nem sok sikerrel próbálják ezt megakadályozni. Vagy ott vannak a nyugdíjas felhasználók, akik azért vesznek PC-t, hogy az unokával tudjanak Skype-olni. Az biztos, hogy amíg lesz PC, addig játék is lesz rá, csak kérdés, hogy milyen színvonalú. Én előző bejegyzéseimben arra próbáltam utalni, hogy a nagy fejlesztőcégek fogják hanyagolni a PC-t, egész egyszerűen azért, mert a konzolokra történő fejlesztés jobban jövedelmez. Ezt majd az idő eldönti.

2. A Commodore-t és a Sinclair-t legjobb tudomásom szerint a gyenge vezetés döntötte be. Ott van az Apple, az még mindig képes a PC-től eltérő gépeket piacra dobni, sőt, a cég nagyon sikeresnek mondható - persze nem csak a személyi számítógépeikből élnek.

3. RTS-t kontrollerrel irányítani egy rémálom :-) Én próbáltam, tudtam is vele játszani, de nem az igazi :-)

4. HomeGnome: köszi a tippet :-)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.08.21. 09:27:51

AAA, legjobb, legtöbb, legnagyobb, legnépszerűbb. Észre se veszitek, hogy lényegében arról vitatkoztok amit a nagy cégek sugallnak: hogy "csak egy maradhat, ami a legnépszerűbb".

Holott pc-re van egy csomó kisebb költségvetésű játék a nagyok között is, pl. Stalker és társai. Mint írtam a nagyok között. Rengeteg kicsi van akik megélnek.

Ja és akkor a WOW-ról meg a Farmville-ról nem is beszéltem meg a hasonlókról. És ezek a legnagyobbak között vannak...

De kit érdekelnek a legnagyobbak? A nagy cégek és az általuk irányított média simán be tudja etetni még a garázsfejlesztőket is ezzel a baromsággal...