Utolsó kommentek

Címkék

A kalandprogram írásának rejtelmei

2010.08.15. 14:12 | Kapitány2 | 7 komment

Címkék: könyv retró kalandjáték

Nemrég olvastam el F.DaCosta A kalandprogram írásnak rejtelmei (Writing BASIC Adventure programs for the TRS-80) című 1982-es könyvét, melyet az Antikvarium.hu-n szereztem be. A könyv két BASIC játékprogram fejlesztését ismerteti részletesen egy TRS-80 (vagy magyarországi megfelelője, a HT-1080Z) számítógépre. Az egyik játék a Kardhalak és kincsek, amely egy szöveges kalandjáték, a másik pedig a Szörnyek az útvesztőben, amely már kihasználja a TRS-80 grafikai lehetőségeit.

Programozóként érdekes volt sok év után újra elolvasni a 28 évvel ezelőtt írt könyvet, amelyben DaCosta – teljesen jogosan – a kevés, mindössze 16 KB memóriára panaszkodik, melybe elég kevés adat fér el. Manapság már egy otthoni gépben sem számít soknak a 4 GB memória, akkoriban viszont be kellett érni ennyivel. Ennek következményeként az elkészült program sem épp áttekinthető, a helytakarékosság miatt a REM, azaz megjegyzés sorok is hiányoznak belőle.

Példaként nézzük meg az IMOVE kezelő forráskódját a Kardhalak és kincsekből:

220 IFTX$(3)=””THEND=11:GOSUB1120:N=A*100+10101:GOTO108:ELSEA$=TX$(3):GOTO106

Érthető, ugye?

Érdekes volt arra visszagondolni, hogy a 80-as években általános, majd középiskolai diákként mennyire természetesnek találtam a BASIC nyelv mikrogépes szörnyűségeinek a használatát. Sorszámozás, csak globális változók, SYS, PEEK és POKE és persze a legnagyszerűbb dolog, a GOTO. A strukturáltság csúcsát a GOSUB jelentette. Egy mai C#-programozó rosszul lenne, ha ilyeneket kellene írnia :-)

Ennek az időnek már szerencsére vége. Ettől függetlenül a 80-as években sokak első találkozásukat élték meg a számítógépes játékokkal, amelyekből a mostani játék-nagyipar kinőtte magát, úgyhogy nem elfelejtendő korszakról van szó, hanem a hőskorról, amely megérdemli, hogy emlékezzünk rá.

A bejegyzés trackback címe:

https://gdev.blog.hu/api/trackback/id/tr602223241

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.08.16. 03:18:34

ez marha nagy egy könyv! én ebből tanultam meg a játékmechanizmus írásának alajait és a logikus programozást (itt nem a basic dolgaira gondolok természetesen)

a legtöbb mai kódernek kötelezővé tenném az elolvasását, főleg azoknak akik azt hiszik hogy a programozás=directx függvények használata

HomeGnome 2010.08.16. 12:51:31

Én is nagyon szerettem ezt a könyvet, rongyosra olvastam, és természetesen el is készítettem a saját verziómat "A Kardhal barlangjában" kalandjátéknak C64-re. :) Remek könyv!

HomeGnome 2010.08.16. 12:57:17

Huhh, elnézést a duplaposzt-ért.. :|
Szóval rám is nagy hatással volt ez a könyv, ezek alapján csináltam még magamnak egy csomó szöveges kalandjátékot: drakulásat, ősembereset, királylányosat, süsüset, stb :) Sajnos már semmi nincs meg ezekből. :(

Kapitány2 · http://gdev.blog.hu/ 2010.08.16. 21:01:27

Úgy látom, nem csak engem fogott meg ez a könyv :-)

MaNiAc 2010.08.19. 14:06:23

Detto, olvastam es imadtam anno. :) Van jo par konyvem, amiket a mai napig nosztalgiabol eloveszek - basic-es, pascalos, etc. regisegek. Ez sajna nincs meg, anno konyvtarbol vettem ki (par honapra :D)

Kapitány2 · http://gdev.blog.hu/ 2010.08.19. 14:25:14

Az Antikvarium.hu-n pár száz forintért most is meg lehet rendelni, ha újra akarod olvasni :-)